ارتباط بین مصرف سیگار الکترونیکی و بیماری های ژنتیکی



محققان دانشکده پزشکی USCC در مطالعه اخیر با استفاده از محقق ایرانی احمد بازارتینیا گفتند: «استفاده از سیگارهای الکترونیکی با یک اختلال ژنتیکی مرتبط است».

به نقل از ایسنا و تی.انVIP ها وسایل نقلیه ای با اشکال و اندازه های مختلف هستند. این دستگاه ها با باتری کار می کنند، دارای بخاری هستند و دارای ظرفی هستند که مایعات را در خود جای می دهد.

با اختراع VIP ها و گسترش عرضه آنها، بسیاری از جوانان و نوجوانان شروع به استفاده از آنها کردند. این دستگاه‌ها برای برانگیختن حس سیگار کشیدن یا قلیان کشیدن طراحی شده‌اند و تولیدکنندگان معمولاً تبلیغات گسترده‌ای در مورد بی‌ضرر بودن آن‌ها ارائه می‌کنند، اما مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که شلاق ابزاری بی‌ضرر نیست و خطرات زیادی را به همراه دارد.

در یک مطالعه اخیر، محققان آمریکایی دریافتند که مصرف سیگار الکترونیکی با تغییرات بیولوژیکی منفی مرتبط است که می تواند منجر به بیماری شود.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند دارای اختلالات تنظیمی ژنی مشابه افراد سیگاری هستند، اما این تغییرات در افراد سیگاری بیشتر است.

دکتر احمد بسارتی نیا، محقق ایرانی گفت: «در این مطالعه، ما اثرات بیولوژیکی استفاده از سیگار الکترونیکی را در مصرف کنندگان بزرگسال بررسی کردیم. داده‌های ما نشان می‌دهد که مصرف سیگار الکترونیکی، مانند سیگار کشیدن، با ناهنجاری‌هایی در تنظیم ژن‌های میتوکندری و اختلال در مسیرهای مولکولی درگیر در پاسخ ایمنی و التهابی مرتبط است.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات بر روی افراد VIP نشان داده است که استفاده از این وسایل می تواند اثرات مضری بر بدن داشته باشد و می تواند به عنوان عامل کووید-19 در نظر گرفته شود.

این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید