تلسکوپ فضایی جیمز وب آسیبی ندیده است


ناسا به این نتیجه رسیده است که حادثه بازیافتی که در حین آماده سازی تلسکوپ برای فرود بر روی موشک آرین 5 رخ داد و باعث ایجاد ارتعاش در کل مجموعه تلسکوپ فضایی جیمز وب شد، آسیب جدی به رصدخانه آن وارد نکرد.

ناسا در بیانیه ای اعلام کرد:

تیم مهندسی ما تایید کرده است که تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا با آزمایش های اضافی آماده پرواز است.

با این حال، ممکن است عملیات پرتاب در زمان مقرر ادامه یابد و از این پس ساعت 15:50 روز چهارشنبه 31 آذرماه به وقت تهران راه اندازی می شود. پرتاب نسل جدید تلسکوپ فضایی ابتدا قرار بود روز شنبه 18 دسامبر انجام شود، اما یک حادثه در مرکز آموزشی ماهواره ای منجر به تاخیر چهار روزه شد. شرکت فرانسوی آریانا اسپیس پرواز را برای ناسا مدیریت می کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

این حادثه در حالی رخ داد که تکنسین ها در حال آماده شدن برای نصب تلسکوپ بر روی آداپتور پرتابگر بودند. به گفته ناسا، برداشتن ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی نواری که تلسکوپ را به آداپتور پرتاب می‌کند، باعث ایجاد لرزش در سراسر رصدخانه شد.

این حادثه به قدری نگران کننده بود که ناسا تصمیم گرفت پانلی را برای تعیین اینکه آیا تلسکوپ فضایی جیمز وب در اثر زلزله آسیب دیده است تشکیل دهد. تیم مهندسی دو روز پیش آزمایشات را تکمیل کردند و هیچ مشکلی در رصدخانه پیدا نکردند. روند سوخت گیری در رصدخانه از دیروز آغاز شد و پیش بینی می شود حدود 10 روز به طول بینجامد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک پروژه بین المللی است که به طور مشترک توسط ناسا، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه یافته است. اینترنت، پیچیده ترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی، برای انجام مشاهدات بی نظیر از منظومه شمسی، کهکشان راه شیری و جهان طراحی شده است. این پروژه تاکنون با تاخیرهای زیادی و هزینه های شگفت انگیز همراه بوده است و اکنون به نظر می رسد که بالاخره در راه است.

دیدگاهتان را بنویسید