در مذاکرات وین یا همه برنده می شوند یا همه بازنده



به گفته کارشناس مسائل بین الملل، در مذاکرات وین نه تنها می توان یک برنده یا یک بازنده داشت، آنها با هم برنده می شوند یا همه با هم بازنده می شوند.

ریزو ذبیحی وی در گفت وگو با ایسنا، درباره نتیجه احتمالی دور هفتم مذاکرات وین و پیامدهای آن گفت: منافع متقابل و مطلق از سرگیری توافق برجام برای همه طرف ها روشن است و این امیدها را برای بقای برجام دوچندان می کند. “.

شکست مذاکرات وین برای دولت جو بایدن گران تمام خواهد شد

وی گفت: «یکی از برنامه‌هایی که بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد، احیای توافق هسته‌ای ایران بود، اگر نتواند آن را انجام دهد». به وعده خود عمل کنید و به گونه ای عمل کنید که در نهایت کنترل بر برنامه هسته ای ایران کاهش یابد. تنها موقعیت او را بی‌ثبات‌تر می‌کند و این بهانه‌ای برای جمهوری‌خواهان و افرادی مانند ترامپ است که به طور مؤثرتری به او حمله کنند.

وی گفت: بن بست مذاکرات وین عواقب بسیار ناراحت کننده ای برای اروپایی ها نیز خواهد داشت. اروپا پس از اثبات ضعف خود با وجود تلاش های اروپا برای جلوگیری از فروپاشی برجام، امروز این فرصت را دارد که حداقل یک بار دیگر به عنوان میانجی و تسهیل کننده در بازسازی این توافق عمل کند.

ذبیحی تصریح کرد: اگر اروپا در این تلاش شکست بخورد، بار دیگر مشخص می شود که حیثیت و توانایی این قاره برای ایفای نقش فعال در حل و فصل مسائل بین المللی موضوعی روشن و غیرقابل انکار است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شکست مذاکرات بازپرداخت بدهی به این معناست که ایران ممکن است به دلیل شرایط موجود مجبور به رعایت بسیاری از محدودیت ها و محدودیت ها شود، حتی به ناچار.

ذبیحی افزود: اگرچه این به معنای نقض ایران نیست، اما به ناچار به وضعیتی منجر می‌شود که آژانس و در نتیجه جامعه بین‌المللی نتواند مانند گذشته تحقیقات معتبری انجام دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: همچنین این اتفاق می تواند موضوعی را که امروز بحران بین المللی نیست به ویژه با اقدامات غرب به یک بحران بین المللی تبدیل کند.

شکست مذاکرات وین به پیامدهای کمتر مساعد برای روسیه و چین منجر نخواهد شد

ذبیحی تاکید کرد: شکست مذاکرات وین عواقب چندان خوشایندی برای روسیه و چین در پی نخواهد داشت. زیرا از یک سو موقعیت ضعیف آنها برای پیش بردن مذاکرات در جهتی متقابلاً سودمند برای طرفین و به ویژه برای متحدشان ایران، امری بدیهی تلقی می شود، از سوی دیگر با اشغال ایران توسط سایر نیروها. شرایط مساعدی برای تعامل و تبادل آنها با ایران به طور معمول فراهم نیست.

شکست برجام به معنای شکست اقدامات متقابل جمعی برای حفظ صلح بین المللی است

وی ادامه داد: از سوی دیگر شکست برجام به معنای شکست اقدامات متقابل جمعی برای حفظ صلح بین المللی است و از این رو تمامی نیروهایی که در جامعه جهانی نقش فعال دارند متضرر خواهند شد.

این پژوهشگر روابط بین الملل افزود: پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه و غیرقانونی، ایران نیز خسارات زیادی متحمل شد، بنابراین شرایط ایده آل حتی جبران این آسیب است، اما اگر چنین است. شرایط کنونی امکان پذیر نیست. «هیچی، حداقل باید هر چه زودتر شرایط ایجاد شود تا با احیای برجام و استفاده ایران از آن، زیان های گذشته تا حدودی پوشش داده شود.

ذبیحی در پایان خاطرنشان کرد: به استثنای طرف های درگیر در مذاکرات احیای برجام و آمریکا که در حال حاضر به طور غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارند. کشورهای منطقه نیز در صورت داشتن دیدگاه منطقی و منطقی از برقراری مجدد برجام منتفع خواهند شد و از این رو انتظار می رود این مذاکرات را همراهی کرده و از هرگونه کارشکنی پرهیز کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید