هیچ مخالفتی با تلاش روسیه برای دستیابی به توافق بین ایران و عربستان سعودی/ایالات متحده وجود ندارد


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رسانه های آمریکایی مدعی هستند روسیه در تلاش است تا در قالب توافقی بر سر امنیت خلیج فارس بین ایران و عربستان به توافقی دست یابد.

به گزارش نیوزویک، تلاش های روسیه بخشی از ابتکاری به نام «برنامه امنیت جمعی خلیج فارس» است. مسکو این طرح را در سال 2019 به روز و ارائه کرد.

به گزارش نیوزویک، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مخالف این طرح نیست و مسکو آن را فرصتی برای پیشروی بر مبنای مشترک با آمریکا می داند.

ویتالی ناوکین، یکی از نویسندگان برنامه امنیت جمعی در خلیج فارس و اکنون رئیس انستیتوی شرق شناسی در انستیتوی علوم روسیه، در مورد منافع مشترک ایالات متحده و روسیه در توسعه همکاری ها صحبت می کند. ما یک تهدید مشترک داریم و آن تهدید جنگ است. نه آمریکا و نه روسیه علاقه ای به این جنگ ندارند».

یک سخنگوی وزارت امور خارجه که نامش فاش نشده است به نیوزویک گفت: ما آماده همکاری با مسکو در زمینه های مورد علاقه مشترک هستیم، برخلاف سیاست ضد آمریکایی روسیه.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: همزمان با متحدانمان در خلیج فارس [فارس] ما در ارتباط نزدیک و رایزنی در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی ایالات متحده، مبارزه با تروریسم، همکاری دفاعی و امنیت منطقه ای هستیم.”

ناوکین اخیراً جلسه ای پشت درهای بسته با کارشناسان روسی برای ترویج طرح روسیه برگزار کرد. به گفته وی، هدف از برگزاری این کنفرانس، راه اندازی طرحی گام به گام برای ایجاد سازوکار جدید برای برقراری امنیت در خلیج فارس است.

یکی از محورهای کلیدی برنامه امنیت جمعی در خلیج فارس، ایجاد مکانیزمی قوی برای کاهش تنش بین کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق اقدامات معتبری مانند رد اقدام نظامی و احترام به مشکلات داخلی است.

انتهای پیام/



آن را به صفحه اول دعوت کنید

دیدگاهتان را بنویسید