سامانه انتقال مداری سال آینده به بهره برداری می رسد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش مهر، عیسی زارع پور در برنامه ویژه خبری به لزوم قرارگیری ماهواره ایرانی در مدار اشاره کرد. جغرافیایی رئیس‌جمهور در جلسه امروز شورای عالی فضایی خاطرنشان کرد: کار ویژه رئیس‌جمهور امروز یک سفر شش ساعته و بدون تشریفات و با حضور سه وزیر دستاوردهای فضایی بود.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم مصمم به توسعه فناوری فضایی بود، ادامه داد: تسریع و کوتاه کردن مسیر رسیدن به مدار 36 هزار کیلومتری زمین از وظایف رئیس جمهور در شورای عالی است. مکان پیشنهادی انجام داد

وزیر ارتباطات به اهمیت کانتور اشاره کرد جغرافیایی وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته دو نقطه مداری و تنها یک نقطه مداری 43.5 درجه شرقی را از دست داده‌ایم. سریع از آن استفاده کنید و مدار در غیر این صورت فضا را از دست می دهیم.

وی با بیان اینکه از فرمان رئیس جمهور تعجب کرده است، گفت: به زودی کمیسیون تخصصی را برای انجام وظیفه رئیس جمهور تشکیل خواهیم داد. فکر می کنیم با تلاش شبانه روزی می توان به این هدف رسید. تحقق این برنامه نیازمند اعتماد مسئولان است که کمترین میزان در 10 سال گذشته است. وام هایی نیز مورد نیاز است که هر دو توسط رئیس جمهور وعده داده شده است.

زارع پور گفت: برای دستیابی به این هدف، برچسب ما استفاده از بلوک های انتقال مداری است که اکنون بلوک کاهی برای آن آماده است. اولین آزمون امسال برگزار می شود. این بلوک بار ماهواره را از مدار 400 کیلومتری به 7000 کیلومتر افزایش می دهد.

وی افزود: امسال در آزمون شرکت کنید اطاعت این بار مربوط به تست بلوک انتقال و زیرسیستم های ماهواره ای است و سال آینده این سیستم را آزمایش خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات گفت: زمانی که بار را از 400 کیلومتر به 7 هزار کیلومتر رساندیم، آن را به 10 هزار، 21 هزار و 36 هزار کیلومتر خواهیم رساند.

زارع پور افزود: امیدواریم با تلاش شبانه روزی برنامه 10 ساله فضایی را کوتاه کنیم و بتوانیم حداقل در یک بازه زمانی مشخص اولین پروژه تحقیقاتی را در افق راه اندازی کنیم. 1404 دارند

وی درباره موفقیت آمیز بودن پرتاب ماهواره نور یک گفت: از سال 93 تا کنون موفق به پرتاب آن شده ایم. ماهواره Light One اکنون یک سیگنال عملیاتی ارسال می کند و قابل استفاده است، یعنی ما می توانیم آن را انجام دهیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: شکست پرتاب ماهواره بخشی از راه موفقیت است. 90 درصد اعتماد به دنیا سرک بکش آنها 50 پرتاب را پیش بینی می کنند. این چیزی است که دانشمندان ما پس از 2-3 پرتاب به یک نقطه امن می رسند. در مواجهه با تحریم ها، حتی کوچکترین تغییری به ما نمی دهند. می دانید که صنعت فضایی بالاترین استانداردها را دارد.

وزیر ارتباطات فرمان ریاست جمهوری را اولین گام برای تثبیت لایه دانست شیر این است. سیستم های ماهواره ای در جهان از این طریق مدار ارسال خواهد شد. پس از آن با برنامه ریزی انشاالله به مدار جغرافیایی ملاقات خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این 10 سال حوزه فضایی مغفول مانده است و در آن سال ها دوستان با 10 درصد ظرفیت کار کرده اند. اگر در دهه 80 در حوزه فضا همین مسیر را ادامه دادیم، الان در یک لایه هستیم جغرافیایی ما بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید