ارسلان شکری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این مسیرها شامل کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، کریدور تازه تاسیس ایران – آذربایجان – گرجستان – دریای سیاه، گذرگاه شارجه – استانبول و مسیر راهبردی استانبول – تهران – اسلامی است. به رفاه ITI می گویند.
وی افزود: البته آذربایجان غربی در مسیر جاده اصلی جاده ابریشم قرار دارد اما البته تلاش می شود این مسیر تغییر کند و همچنین تمرکز بر این جاده مهم و قدیمی کاهش یابد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل موتوری آذربایجان غربی ادامه داد: به منظور استفاده حداکثری از این فرصت برای توسعه منطقه، اقدامات مستمری برای بهبود وضعیت راه ها و توسعه محورهای ارتباطی انجام می شود.
شکری گفت: البته از این گذرگاه ها استفاده بسیار خوبی می شود به طوری که بیش از 64 درصد واردات زمینی کشور و 26 درصد صادرات زمینی کشور از آذربایجان غربی است.
وی افزود: در حال حاضر بین 900 هزار تا 1.5 میلیون تن ترانزیت از طریق پاسگاه های مرزی آذربایجان غربی انجام می شود.
وی با اعلام اینکه در آذربایجان غربی 12 هزار و 661 کیلومتر راه وجود دارد، افزود: حدود 400 کیلومتر آن بزرگراه، بیش از 550 کیلومتر راه اصلی و بیش از 8 هزار کیلومتر راه روستایی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل موتوری آذربایجان غربی ادامه داد: از این تعداد 4300 کیلومتر راه روستایی و 3700 کیلومتر باقی مانده است.
شکری گفت: سن ناوگان باری آذربایجان غربی حدود 16 سال است که نسبت به میانگین کشوری سه سال کمتر است و ناوگان اتوبوسرانی 11.91 سال و نیم بالاتر از میانگین کشوری است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با 967 کیلومتر گذرگاه مرزی، 9 پایانه گمرکی، 5 پایانه مرزی و 6 بازارچه مرزی یکی از مناطق مرزی کشور است.