اپل فروش محصولات خود را در بازار ترکیه از سر گرفته است


اقتصاد ترکیه اخیراً به دلیل یک سیاست مالی بحث‌برانگیز جدید روز خوشی را سپری نکرده است و بسیاری از شرکت‌های پیشرو مانند اپل نسبت به آینده فعالیت‌های خود در این کشور تردید دارند. اخیراً مشخص شد که ساکنان کوپرتینو فروش آنلاین محصولات خود را در ترکیه متوقف کرده اند و کاربران نمی توانند با مراجعه به وب سایت رسمی اپل محصول مورد نظر خود را دریافت کنند.

اکنون مشخص شده است که پس از وقفه ای کوتاه، این غول فناوری فروش محصولات خود را در بازار ترکیه از سر گرفته و به نظر می رسد به دلیل کاهش ارزش لیر، قیمت ها را تا 25 درصد افزایش داده است. جالب اینجاست که بحران اقتصادی در ترکیه زمانی به وجود آمد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سیاست نرخ بهره پایین را با وجود تورم بالا اعلام کرد. این درست برعکس نگرش معمول نسبت به تورم است. یعنی افزایش هزینه وام برای کاهش تقاضای بالا که به نوبه خود قیمت ها را افزایش می دهد. برخی از کارشناسان حتی این سیاست را “دیوانه” توصیف کرده اند.

مقاله مرتبط:

به لطف سیاست جدید و حمایت همه جانبه رئیس جمهور ترکیه، لیر تا 15 درصد از ارزش خود را از دست داده است. نکته حائز اهمیت اینکه لیر پیش از این 45 درصد از ارزش خود را از دست داده بود و در نهایت این شرایط متشنج به جایی رسید که چهارشنبه گذشته به ازای هر دلار 13.44 لیر معامله شد. در همین حال، بسیاری اردوغان را به دنبال سیاستی متهم می کنند که بانک مرکزی ترکیه را مجبور به پایین نگه داشتن نرخ بهره کرده است.

با این حال، خبرگزاری های محلی ترکیه گزارش می دهند که فروش محصولات اپل از سر گرفته شده است. اما قیمت ها به شدت افزایش یافته است. با این حال، اپل هنوز بیانیه رسمی در این مورد نداده و از اظهار نظر خودداری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید