طالبان پروازهای تخلیه از افغانستان را به حالت تعلیق درآورد



به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، طالبان با استناد به همه منابع از جمله یک منبع آمریکایی، دو فعال حقوق پناهجویان و یک منبع دیگر گفت که طالبان در دو هفته گذشته انواع پروازها را بر فراز فرودگاه کابل در ارتباط با خروج نیروهای افغان انجام داده‌اند. فرودگاه کابل با تکیه بر تعدادی از منابع، بحث در مورد نحوه اداره آن و اجازه پرواز به چه کسی را متوقف کرده است.

ایسنا به نقل از ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد که یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا که در برنامه تخلیه از افغانستان مشارکت دارد، تایید کرده است که پروازها به دلیل این عملیات متوقف شده است.

وی گفت: امیدواریم پروازها به زودی از سر گرفته شود، هرچند طبق معمول آب و هوای زمستان و وضعیت فعالیت فرودگاه از دیگر عوامل قابل بررسی است. یکی از مشکلات پروازهای کابل و دوحه توسط قطر ایرویز است.

یک مقام کنگره و یک منبع آگاه گفته است که طالبان خواستار اختصاص چند صندلی در این پروازها به شبه‌نظامیان طالبان و هواداران آنها هستند تا به آنها اجازه داده شود کشور را ترک کرده و در کشورهای دیگر کار کنند. در افغانستان بسیار قوی است باید به افغانستان فرستاده شود

طالبان می گویند که آنها کشور را اداره می کنند و قطری ها از حریم هوایی و فرودگاه های آنها استفاده می کنند، بنابراین آنها باید تعداد مشخصی صندلی در این پروازها داشته باشند.

یک منبع در کنگره و یک منبع آگاه به نقل از این گزارش گفتند که قبل از تعلیق پروازها، طالبان از این صندلی‌ها برای فرستادن مهاجران کارگری از افغانستان به قطر، عربستان سعودی و سایر مقاصد برای یافتن کار استفاده می‌کردند. در حالی که ستیزه جویان طالبان در تلاش هستند تا مشخص کنند چه کسی برنده کرسی ها شده است، مشخص نیست که کسانی که موفق به ترک این کرسی ها شده اند، شبه نظامیان افراطی طالبان و حامیان آنها، غیرنظامیان یا ترکیبی از این گروه ها بوده اند.

به گفته این منبع، دست‌کم برخی از کسانی که می‌خواستند جای خود را در میان طالبان بگیرند، قبلاً در خلیج فارس زندگی و کار می‌کردند، اما پس از سقوط دولت به افغانستان بازگشتند و همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، در آنجا ماندند. از افغانستان در ماه اوت .. این کارگران در تلاش برای بازگشت به خارج از کشور هستند و طالبان می خواهند کمک کنند. پروازهای چارتر به ایالات متحده برای پناهجویان افغان فقط توسط قطر ایرویز انجام می شود، زیرا طالبان فقط به آنها اجازه می دهد که پروازهای منظم از کابل داشته باشند.

گروه های پناهجویان و مقامات آمریکایی می گویند یک یا دو هفته طول کشید تا پروازهای چارتر به قطر قبل از تعلیق پروازهای طالبان توسط طالبان انجام شود.

پس از اینکه دولت قطر از دادن صندلی اضافی به طالبان خودداری کرد، طالبان نیز پروازهای خود را متوقف کردند. طالبان و دولت قطر از زمانی که در 31 اوت به طور رسمی کنترل فرودگاه را به دست گرفتند، نتوانستند در مورد نحوه بهره برداری از فرودگاه به توافق برسند. قطری ها تعقیب پناهجویان افغان از سوی طالبان در فرودگاه یا ممانعت از پروازهای آنها را محکوم کرده و می گویند فرودگاه و امنیت آن با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد.

یکی از فعالان حامی پناهجویان گفت که طالبان همچنین “اسناد نابهنجار” را به عنوان فهرست مسافران به قطر ارسال کرده است.

یک منبع آگاه گفت که در برخی موارد قطری ها این پروازها را برای آمریکایی ها انجام می دهند و تصمیم برای عدم اختصاص فضا به طالبان به درخواست آمریکا گرفته شده است.

یک منبع آگاه در دولت آمریکا گفت: «من می‌توانم به شما اطمینان دهم که ایالات متحده در این درگیری شرکت نکرده یا در آن مداخله نکرده است». این موضوع همچنان بین قطر و طالبان باقی مانده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید