چگونه می توانید بیشترین بهره را از ECO ببرید؟



به گفته این کارشناس اقتصادی، اکو هنوز نتوانسته نقش اساسی در ایجاد شرایط توسعه اقتصادی پایدار برای کشورهای عضو و غلبه بر موانع تجاری و غیرتجاری آنها داشته باشد و برای گسترش تجارت و غیرتجارت نیاز به نقشه راه است.

به گزارش ایسنا، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) برای اولین بار در سال 1984 با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس توافقنامه ازمیر برای بهبود رفاه اقتصادی مردم این منطقه تأسیس شد. قرقیزستان در سال 1992 به عضویت این سازمان درآمد.

سایر اهداف سازمان توسعه تجارت بین منطقه ای و فرامنطقه ای و همچنین تلاش برای یکپارچه سازی تجارت و تجارت جهانی بین کشورهای منطقه تا پانزدهمین اجلاس سران اکو و ششمین اجلاس سران خزر اجرایی خواهد شد. میزبان ترکمنستان

وحید شقاقی در این خصوص به ایسنا گفت: هدف از تشکیل سازمان همکاری های اقتصادی تضمین توسعه اقتصادی پایدار برای کشورهای عضو و رفع موانع تجاری و غیرتجاری آنها و در نتیجه نزدیک شدن آنها به کشورهای عضو است. تجارت بین منطقه ای اگر یک پیش نویس اصل برای همه توافقات منطقه ای تدوین شود، این توافقنامه ها می تواند منجر به افزایش همکاری بین منطقه ای بین کشورهای عضو شود، جایی که اکو هنوز نقش مهمی ایفا نکرده است.

وی با بیان اینکه در قراردادهای تجاری و منطقه ای، هر کشوری می تواند بیشترین بهره را از پتانسیل صادراتی کشورهای عضو خود ببرد و در صورت داشتن طراحی و شناخت صحیح از کالاها و خدمات، بیان کرد: به طور کلی، هر کشوری برای توافقات منطقه ای کشور مورد نظر قرار می گیرد. باید از توسعه کالاها و خدمات صادرات محور در داخل کشورهای عضو خود بهره برده و با تکیه بر اعضای این سازمان ها و معاهدات که برنامه ای خاص برای رفع نیازهای داخلی است، نیازهای اقتصاد داخلی خود را برطرف کند. باید از فرصت‌های اکو از طریق تامین مواد خام از طریق این کشورها و رفع موانع تجاری و غیرتجاری برای تهیه نقشه راه صادراتی برای کشورهای عضو و همچنین شناسایی مناسب پتانسیل کشورها استفاده موثری کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تاکنون به عنوان توافقنامه تجاری اکو از فرصت های استفاده و تجدید ظرفیت های مختلف کشورهای عضو از نظر معدنی، انرژی، جمعیت و … استفاده نشده است، این یک نقشه راه است. متناسب با نیازها.” و توانمندی های هر کشوری را می طلبد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید