اعتراضات علیه اردوغان پس از سقوط لیر در برابر دلار



در واکنش به کاهش شدید ارزش لیر، اعتراضات علیه اردوغان در شبکه های اجتماعی بالا گرفته است.

به گزارش ایسنا، ویدئوهایی از تظاهرات متعدد علیه برکناری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

اعتراضات در پی کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار است. لیر ترکیه روز سه شنبه 15 درصد دیگر در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

دلار آمریکا در پایان معاملات روز دوشنبه با 11.42 لیر ترکیه معامله شد که بالاترین سطح تاریخ با 13.45 در جلسه معاملاتی روز سه شنبه بود.

به این ترتیب لیر ترکیه روز سه شنبه بیشترین کاهش ارزش خود را از 10 اوت 2018 تجربه کرد.

به گزارش یورونیوز، در حالی که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بار دیگر از کاهش نرخ بهره حمایت کرد، لیر ترکیه به کاهش خود ادامه داد.

بانک مرکزی ترکیه با وجود افزایش تورم، از سپتامبر گذشته نرخ بهره را کاهش داده است. پنج شنبه گذشته تحت فشار اردوغان، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را 15 درصد افزایش داد و تورم در ترکیه را زیر حدود 20 درصد نگه داشت.

رئیس جمهور ترکیه معتقد است که بر خلاف روند اقتصادی حاکم، افزایش نرخ بهره تاثیری در مهار تورم و کاهش برابری پول ملی نخواهد داشت. او پس از جلسه کابینه دوشنبه شب از “توطئه” علیه کشورش صحبت کرد و گفت که در برابر فشار کسانی که به دنبال افزایش نرخ بهره هستند، “مقاومت خواهد کرد”.

نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در سال جاری تاکنون 58 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان در حال حاضر پس از 19 سال قدرت با کمترین میزان محبوبیت در نظرسنجی ها مواجه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید