بیانیه ترویکای اروپایی به کمیته راهبری برنامه هسته ای ایران



در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی آمده است که این کشور نگران توسعه فعالیت های هسته ای خود است و توانایی آژانس برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، انگلیس، آلمان و فرانسه شامگاه چهارشنبه در بیانیه مشترکی به هیات مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برنامه همکاری هسته‌ای (برجام) تکرار کردند. برنامه هسته ای توسط کشور ما پرداخت می شود.

سه کشور در ابتدای بیانیه خود از آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین فعالیت حرفه‌ای و بی‌طرفانه این آژانس در نظارت و بازرسی ماموریت‌های این آژانس در ایران تقدیر کردند.

آنها مدعی شدند که ایران در حال گسترش ظرفیت های هسته ای خود است که تهدیدی جدی برای جامعه بین المللی محسوب می شود و ایران آنچه را که “تنش هسته ای سیستمی” می خواند در دو سال گذشته حفظ کرده است.

سه گانه اروپایی مدعی شدند که ایران هیچ مبنای مدنی برای غنی سازی 2 و 4 درصدی ندارد و تولید اورانیوم با غنای بالا برای کشوری بدون سلاح هسته ای بی سابقه است. علاوه بر این، اقدام اخیر ایران برای نصب زیرساخت‌های گریز از مرکز پیشرفته یک رویداد نگران‌کننده است که می‌تواند غنی‌سازی در سطح بالا را برای ایران تسهیل کند.

آنها در بیانیه مشترکی مدعی شدند که اقدامات هسته ای اخیر ایران ارزش های عدم اشاعه برجام را به طور غیرقابل برگشتی کاهش داده است.

آنها همچنین مدعی شدند که ایران همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را که مدعی بود توانایی آژانس برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران را کاهش داده است، قطع می کند.

آنها از ایران خواستند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مجدداً تأسیس کند و به طور کامل همکاری کند و خاطرنشان کردند که 9 ماه از زمانی که تهران کلیه اقدامات شفاف‌سازی و نظارتی مورد توافق آژانس و پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورده می‌گذرد.

آنها همچنین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند دسترسی به مجتمع کرج را بازگرداند و به جای آن دوربین‌هایی نصب کند تا بررسی کند که آیا تولید لوله‌های روتور گریز از مرکز و بلیزر از سر گرفته شده است یا خیر.

در پایان این بیانیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار برپایی مجدد شورای امنیت سازمان ملل متحد در وین شدند. . ما اطمینان داریم که انجام این کار در اسرع وقت به نفع همه طرف ها است. در واقع این بازگشت به اجرای کامل برجام برای امنیت ملی همه از جمله ایران است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید